H ¥ Main Office: United States:
‘ 2 Hﬂﬂd‘iﬁﬂ Post Box 37 P.0.Box 5205
- Ashiya, Hiyogo Seattle, WA 98105
E of humanrights 659 JAPAN USA.
in taiwan tel. (0797)31-3088 tel. (206) 522-3679 6
12 November 1979
In this issue we present areport on the events around Meili Tao ( , Formosa Magazine), the new

publication out of the democratic opposition movementin Taiwan. Its firstissue appeared on 16 August
1979. Areception given by the editors and staff ata hotel near Taipei’sairport, did notturn out to be what
onewould callaquietgathering. The second issue, which appeared at the end of September, contained an
article onthe economic developmentof South Korea (the Republic of Korea, ROK). Thisarticle triggered
aprotestby the ROK embassy in Taipei to the ruling authorities in Taiwan, whichinturn led toan almost-
ban of Meili Tao. On page two you will find the text of the response of Meili Tao publisher Huang Hsin-
chieh ( ) to the ROK embassy in Taipei.

On page four we give a listing of English-language publications which present up-to-date news and
background informationon political, social, and economic developmentsin Taiwan, while on page five we
startour new Political Prisoner Focus PPF: inthiscolumnwe call attention to the plight of individual political
prisoners, whether they have been imprisoned recently, or have languished on Green Island - or somewhere
elseinthe prisonsystem - for twenty five years or more.

On beingan opposition magazine in Taiwan.

Giventhe KMT’stightcontrol of the news mediain Taiwan, ithas been difficult for any dissenting voices
toletthemselves be heard by awideraudience. Opinionswhich deviate from official policy are certainly not

heardonradioand TV, while government cen-
sorship ensuresthatarticles published in major
newspapers are also in line with what the gov-
ernmentwants to hear. A former reporter of the
Taiwan Daily News ( ) - anewspaper
which in September 1978 was taken over by
pro-KMT interests after it had paid “too much”
attentiontonon-KMT political activities - com-
mented: “We were allowed to printonly 60 - 70
% of the news” (Far Eastern Economic Re-
view, 22 September 1978, p. 22 , where one
also finds the cartoon reprinted here).

Inview ofthislid on freedom of the press, it has been the tradition of opposition groupsto expresstheir
opinions in magazines with a limited circulation. This tradition dates back to Lei Chen’s Free China
Forthnightly ( ) in 1960, and runs via the Taiwan Political Review ( )
of 1975 to the more recent Chao Liu ( ) and New Generation ( ). These publications
had incommon thatthey were runby asmal group of people, that they were banned after afew issues, and
that the editors or writers were arrested.



ICHRT-Newsletter -2- November 12, 1979

The publication of the two most recent magazines, The Eighties ( ) and Meili Tao ( )
isremarkable inmore than one respect: amuch larger number of people isinvolved in the editorial staffs of
both magazinesthanwasthe case ever before, andthe circulation in Taiwan isseveral timesas large as that
of earlier publications: the present circulation of The Eightiesisapproximately 40,000, while Meili Tao
reported printing 110,000 copies of their issue number two.

The listing of the editorial board of Meili Tao reads like the who-is-who of the democratic oppositionin
Taiwan. not unexpectedly the subtitle of the publication is: The Magazine of Taiwan’s Democratic
Movement.

A stormy birth......

Thefirstissue was published inthe middle of August 1979. The circulation reached arespectable 1evel of
45,000. Inthe beginning of September - with issue no. 1 inthe newsstands and in the mail to subscribers
-the editorsdecided to celebrate. They made reservations for areception atahotel near Taipei’sairport
for September 8, and invited some 500 prominent guests.

The guests, including several liberal KMT officials suchas Kuan Chung( ).the KMT’smanresponsible
for liaisonwiththe opposition, showed up. However, some uninvited guestsalso showed up : 70-80 “anti-
communistheroes”, supplemented by anumber of high school students, bussed in for the occasion, staged
anoisy rally in front of the hotel. A crowd of onlookers gathered and soon enough the police found in
necessary to cordon-offthewholeareaaroundthe hotel. People attending the reception had to pushthrough
police linesto getto the hotel.

Apparently the “anti-communist heroes” had gotten the erroneous impression that the purpose of the
reception was to welcome back to Taiwan Chen Wan-jen ( ), the Chao Liu editor who, in the
middle of August, staged ahunger strike in New Y ork to protest the arrests of Chao Liuwriter Chen Bor-
wen ( ) and printer Yang Yu-rong ( ): many of the posters and leaflets in the demonstration
weredirected againsther. Atthetime, however, Chen Wan-jenwas nowhere near Taipei, butwas visiting
Taiwanese groupsinthe United States.

Thereception started at 3:00 pm, and went on undisturbed inside the hotel, while the crowd outside got
rowdier. By 5:00 pmthe police blocked off the frontentrance of the hotel, drove upanumber of buses, and
invited those attending the party to leave by bus. The offer was notaccepted by the leaders of the opposition
group. The police suggested that itwould be difficultto control the crowd. An observeratthe scene estimated
the police force atmore than 11,000. One wonders why such a force would not be able to control a crowd

of 70 - 80 people. o L o )
_ The Eightiescommented onthissituation by printing this

cartoon. The caption reads: “Chief, if they start fight-
ing, whom should we beat up first”?

M

By 7:00 pmthe reception was over, and the guests left -
inarow of four personswide, womenand older people in
the middle. Asthey emerged from the building they were
hitby abarrage of rocks and batteries (particularly types
Cand D; maybe those will also be used to “recover the
mainland”!). The police did little to prevent the “anti-
communistheroes” fromthrowing their projectiles. One
rock shattered the window of apolice car and two people
wereslightly hurtby flying glass.

'lwbi..t-u-t tﬁntuﬂ r~

AEER-E-NRER AT -



ICHRT-Newsletter -3- November 12, 1979

To be or not to be......

Afterthis “warm” welcome, the editors and staff went back to work and produced issue number two,
which came of the presses at the end of September 1979. One of the articles was a translation of parts
of aresearch report of an American scholar, and consisted of a critical evaluation of South Korean
“economic miracle”. The Korean embassy in Taipei took offense at the article and presented two
protest notes to the governing authorities in Taipei. KMT hardliners saw in this a not unwelcome
opportunity to crack down on Meili Tao, and on October 16, 1979 a “*working committee” of the
Central Committee of the KMT made the recommendation to the full Central Committee to ban the
magazine for one year. Apparently some 22 government agencies - such as the Government
Information Office (GI10), and security organs such as the Investigation Bureau, and the Taiwan
Garrison Command (TGC) - are represented on this “working committee”.

Theeditors of Meili Tao learned of the KMT meeting and of the recommendation. On October 181979,
Mr. Huang Hsin-chieh ( ), sent a letter to the ROK embassy. The text follows:

18 October 1979
Totheembassy of the Republic of Koreain Taipei:

1. Weareamazedto hearthat, accordingtoreliable sources, the government of the ROK has expressed
dissatisfaction overthe publicationofanarticle, “Expose the myth of the ROK economic miracle, Part
I” inthe second issue of our magazine (Formosa, the magazine of Taiwan’s Democratic Movement,
September 25, 1979), and has made a protest to the government of the ROC, with the request that it
mete outa punishmentof suspension of publication for one year.

2. Thepurpose of our magazine carryingarticlessuch asthisone, translated fromthe research reportofan
American scholar, is to develop, through presentations of critiques of economic policy of various
countries, the discernment of our own people on matters of economic policy ingeneral; there isno intent
towound the honor of your country. Thusthe staff of our magazine finds itdifficultto understand the
response of your government.

3. Boththe ROCandthe ROK are sovereign nations, and both, founded with the spirit of democracy and
anti-communism, deeply respect the people’s freedom of speech, the basic principle of democratic
countries. Thatour magazine should printthisarticle iswithin its free rights under the laws of this nation.
Ifyour government disagreeswith, or believesthat the contents of thisarticle isa misrepresentation, it
could addressthis matter to usinaconcrete response. Our magazine isan open forum, and of course
itwillacceptyour rebuttal for full publication, for the due consideration of our readers. Butitisanaffront
to the laws of the ROC, and an obvious interference in internal affairs, if, as reported, the ROK has
neglected suchremediesand instead exerted pressure onour government for censorship of our magazine.
Werequest thatyou addressto usastatementofyour position. Inorder toexpress our amiable intentions
andsincerity, our magazine iswilling towithhold, for the time being, publication of part 11 of the article
inquestion, pending receipt of your response.

signed by Huang Hsin-chieh
cc. tothe Foreign Ministry of the ROK.

GI10 of the Executive Yuan ofthe ROC.
Alldomesticand overseas offices of Meili Tao magazine.



ICHRT-Newsletter -4- November 12, 1979

The Meili Taoeditorsalso communicated to KMT officialstheir intention to surround the ROK embassy,
if the decisionwas made to ban Meili Tao. The Central Committee of the KM T meton 19 and 20 October
1979, and decided ...... not to ban.

The chinese-language version of Mr. Huang Hsin-chieh’s letter was published in Meili Tao issue number
three, which has justappeared. The page on whichthe letter was printed, was blacked out: censorship is
aliveandwellin Taiwan!

News about Taiwan in English

Because of the political situation in Taiwanitis notall that easy to get good background information on
developments on the island. The news printed in the government-sponsored publications can not be
considered very reliable (thereisasayingin Taiwan: “you lie like anewspaper’”), while few independent
publications pay much attention to Taiwan. The Far Eastern Economic Review on occasion comes out
withagoodarticle, but presently itseems very preoccupied with China.

During the past few months several publicationswhich intend to fill this gap have been established in the
United States. We suggest that each of these publications contributes to a better understanding of the
developmentsin Taiwan, and we urge those who are interested in the Taiwan question, whether scholars,
news mediapersons, congress people, or people-in-the-street, to take time to obtain these publications, and
closely examine the forces of change thatare at work in Taiwan.

‘Foryour reference we list three publications, with which we are familiar. Ifthere are others, we would
appreciate hearing about them.

Letter on Taiwan, published by the Taiwanese-American Society, P.O.Box 28357, Washington, D.C.,
20005. Gives news itemsand background articles written by members of the Taiwanese community inthe
United States.

Formosa Digest, published by Meili Tao USA, P.O.Box 211, Belmont, MA 02178. Translations of
selected writings of the democratic movementin Taiwan.

SPEAHRhead, bulletin of the Society for the Protection of East Asians’ Human Rights, P.O. Box 1212,
New York, NY 10025. Worksto reduce violence and increase respect for humanrights in China, Taiwan,
Northand South Korea, Mongolia, and Soviet East Asia.

Political Prisoner Focus PPF.

Itisthe intention of this column to focus attention on individual political prisonersin Taiwan. Itis not
easy to obtain information on prisoners, particularly if they were jailed a long time ago. We feel
however, thataconcerted effort must be made to collect and disseminate information on individual
cases. Most of the material available to us was obtained from publications of the London-based human
rights organization Amnesty International. However, there are undoubtedly many cases of political
prisonersaboutwhom little isknown by organizations suchas Al or by people outside the immediate
family. We urge individuals who know about such cases to contact us, and provide us with the basic
information (name - including the Chinese characters -, date of arrest, official charges, actual reasons
for arrest, present health conditions, etc.), so we can include the people in future PPF’s.



ICHRT-Newsletter -5-

November 12, 1979

Wewill publish Political Prisoner Focus approximately once amonth, and we urge our readerstowrite short
letterstoauthorities in Taiwan, inquiring about the well—being of the prisonersand urging their release, or

toU.S. governmentauthorities requesting their assistance for the case(s).

The two cases whichwere selected this month are both well-known on the political scene in Taiwan:

Huang Hua ( ).

Mr. Huang was the managing editor of the Taiwan Political Review (

), the major publication

of the democratic opposition in Taiwan during the period 1974-1975. The magazine was banned in

December 1975, but Mr. Huang was not arrested until July 26, 1976.
He was charged with “seditious activities” and was sentenced to 10
years imprisonment on December 8, 1976 after a trial by a military
tribunal. The tribunal ruled that Mr. Huang had used the Taiwan
Political Reviewto “propagate rebellious thoughts”.

Mr. Huang had previously beenimprisonedin 1967 for alleged seditious
activities in connection with the Society for Promoting Unity of Taiwan-
ese Youth. After hisrelease inJuly 1975 he contributed articles to the
Taiwan Political Review on the need for political reformin the country.

Address : Mr. Huang Hua, P.O. Box 8234/4, Green Island, Taitung,
TAIWAN.

Pai Ya-ts’an ( )

Mr. Pal, a native Taiwanese who is approximately 40 years old, was a
candidateinthe Legislative Yuan Elections, which were held on December
20,1975. He was arrested on October 23, 1975, along with other people
involved inthe publication ofaleafletfor hiselection campaign. The leaflet
—partially reprinted here - contained 29 questions to then premier Chiang
Ching-kuowhichincluded Pai Ya-ts’an’ssuggestionson Taiwan’s interna-
tional policy, as well as questions whether Chiang Ching-kuo had paid
inheritance tax on his father’s estate. According to reports reaching
Amnesty International, afewdaysafter the publication of the leaflet Pai Ya-
ts’an, fearing for hissafety, tried to seek refuge inthe United Statesembassy
in Taipei, but found it closed. His detention was made public by the
authorities notuntil ten days after the arrest.

Address: P.O.Box8234/1, GreenIsland, Taitung, TAIWAN.

|'\4
#
- ‘U-- P
T . L.

LY




ICHRT-Newsletter -6- November 12, 1979

PREREQUISITES FOR SOLVING TAIWAN'S PROBLEMS

I appeal to Mr. Chiang Ching-kuo to personally and publicly answer the following

questions before my 15 million Taiwan compatriots:

1. Why doesn't Mr. Chiang Ching-kuo set an example in discouraging political
corruption by making his personal fortunes public?

2. Why doesn’t Mr. Chiang Ching-kuo set an example by making public the details
of the inheritance tax paid on the estate left by his late father, Chiang Kai-shek,
thereby putting an end to the current fashion of open tax evasion by pluto-
crats and the privileged nobility?

3. Why doesn’t Mr. Chiang Ching-kuo condescend to using a locally manufactured
Yueloong sedan, thus setting an example, strengthening the people’s confidence
in domestic products, and earning a more resilient respect for Taiwan's pro-
ducts internationally?

4. Why doesn’t Mr. Chiang Ching-kuo set an example by summoning his daughter
and son-in-law from the United States, here to demonstrate their determination
to live or die with us 15 million Taiwan residents, thus shutting the door on

| Taiwan's officials living in luxurious exile in America?

Reprinted from A TORTURED SILENCE, ICDHRT, December 1975.

—

Reprinted from ATORTURED SILENCE, ICDHRT, December 1975.

Please send postcardsto both persons. Any communication fromthe outside world isappreciated. Wealso
urgeyoutowrite lettersexpressing your concern about the continued incarceration of Messrs. Huang and
Paito:

President Chiang Ching-kuo Prime Minister Y.S. Sun
ChiehShouHall Executive Yuan

Chungking SouthRd. 1 Chang Hsiao EastRd. Section 1
Taipei TAIWAN Taipei TAIWAN

Andtosenatorsand representatives in Washington D.C.:

Senator............... Representative..............
Senate Office Building House Office Building
Washington, D. C. 20510 Washington, D. C. 20515

requesting their assistance in obtaining the release of Huang Huaand Pai Ya-ts’an.

| B Rt Besws Koralon Food, . 2 lobine § 0% 4548 B ass Foofs .
haske Pites. IR w o g ey diientl R gew &%
AR Brat hobad o B el 388 « ot W Fussbof Frie



ICHRT-Newsletter -7- November 12, 1979

Fra#r@%er « B tng P-4 "By RAsT S Hosipis,
733 g Bt 16 F Eor B, PR (£ 03T E R @R St
b R, WA g Fat s B R Fe+ATE
B ¥EF2aREe Hihr I8, 13514 . "Irrd. WecHae,
® 1R B HIAE, Wi, Brm i utt e 832, e
SR ERE TIES T, Tu) Shrs Barhr , Dt irebsisony
SR i LT Lo FLY £ O 2y Tre 5% BT b 13499
Wagsn. TwE G RRSEH M0 0 22 Bonkm 585,
TR BRI an TR IE s g - FoFésmag o e BEABRK S
TREHIL B, EcEEoikr $r3vhameoB sk Bikos ik iE
AR E S EEVE Y SRS TETI VVE 7 TA (o S
Pt S, e ALt SR BN et e pata ke e R
B, e RaB43 iR &, Bsrir B bt S h2 oo "BES, 6 FImei, 3
REILEMAE . XEs 554009

2, ﬁ%’[ﬁ i’ﬁﬁ"&ﬁ 3] ‘a‘?ié‘fﬁg.ﬂ-’*‘tﬁ s % -RoEBs e Leter on Toiwan,
-~ R A BB AR R 1580 GRS H S5 5| sreanrhead | £- £ Foltr B3 ¥ 17
65 FHEEXE | Formesa Digest, 0 F4eh Mm% 40E M $3 ¥ 5wk vk i ]
paArein AR Labrein6s 4300 By LB @A 0891395 1L T h
® 5588 Adx b B3 B, (simx14b991355 35k, SEE M FME B 4 5F),

5. Tyokboeod s atass & Romtess, H8Eadnad, B K2R 290 ot s,
A0 T% Wi w8 - S0 it B astnen s EsARLaE IF
Fhe, " Shetit, o BRRH . Seminy, —naz G Gk $on 35% £
RRLE WA, dwir 60338 330 3R B SR 13 5 4 . SHix Sxso, Baup

%'ﬁ#?ﬁ:ﬂtm.iﬁﬁiﬁﬁﬁ@;ﬁ“I—.ﬁuiﬂ:‘ AU i
# ke o0 $ixk, FBwmipurg§ bog B B8R

« 3RS R Fomans, o HMR T2 0 BRI i it
B 8 &R Bakes w30 SRIRDRY AL IR, HEiaey
A REBABRAH Y, Hoor Rof B E 2728194 211 -% 3% Layor
A :'-i"ﬁ 2@l B e 4y 9 ORI AT, YRR Y orat (S 30, 3840
TANBRGERI S RISIEE, Wtetn U I 525 . 2s
i?%i;i% SBEURAES (hes (31444 3 42 #4 47 B (B

38),



ICHRT-Newsletter -8- November 12, 1979

Taiwan Hearings

Last Spring the Congress of the United States passed the Taiwan Relations Act (PL 96 - B), under which
the American Institute in Taiwan (AIT) was established. One of the responsibilities of the U,S. Congress
istomonitorimplementation of this Act, and to evaluate the work of the Al T. To do thisthe Foreign Affairs
Committee of the House of Representatives will regularly hold “oversight hearings”.

Atthe firstone of these hearings, held on October 23,1979, two U.S. businessmen, William Morelle (Sp
?) of the US/ROC Economic Council,and Robert Parker, President of the US Chamber of Commerce in
Taipei - both good friends of the KMT - testified. Needless to say that their testimony was quite favorable
tothe KMT.

Inview of the persistence of Taiwan’s governing authorities in arresting writers, editors, and other people
associated with the democratic opposition, and of the KMT’s penchant for closing down opposition
publications - which has gone on unabated since the beginning of this year - we consider it essential that at
least one of the Foreign Affairs Cornmittee’s hearings be devoted to human rights - or lack thereof - in
Taiwan. Particular attentionshould be giventothe lack of diligence by the AIT inmonitoring humanrights
violations,andinvoicingthe U.S. government’sconcern.

Youare urged to write to the following congressmen and suggest to them to hold hearings before their
committeetoreview publically the effects of American - Taiwan relations upon the political-economic-social
liberties of the people in Taiwan, and to evaluate the effectiveness of the Al T in“....the preservation and
enhancementof human rightsin Taiwan.”, which, according to the Taiwan Relations Act (PL 96 - B) are
reaffirmed asanobjective of the United States

Write to: Representative ClementJ. Zablocki
Chairman, Foreign Affairs Committee

Representative Lester L. Wolff
Chairman, Asianand Pacific Affairs House Office Building
Subcommittee. Washington, D.C. 20515

Representative Don Bonker
Chairman, International Organizations
Subcommittee.

Your help is needed

The International Committee for the Defense of Human Rights in Taiwan, ICDHRT campaigns for the
release of political prisoners in Taiwan, and works insupport of the democratic movementontheisland. In
order to make these campaigns effective we need your help. Please take some time to send a letter to a
governmentofficialinthe U.S. or Taiwan, or apostcard toaprisoner. We would also appreciate donations,
large orsmall, to help us continue thiswork.

P.O. Box 5205
Seattle, WA 98105 USA



